Reglement Tractorcross

Wij vragen de deelnemers om zich strikt aan dit reglement te houden

De koersdirecteur en commissarissen hebben ten allen tijde gelijk en hebben de leiding op het parcours en kunnen een gevaarlijke bestuurder uit de wedstrijd zetten.

Kosten : 15 € per sleepbeurt

De tractor:

De tractor moet van het landbouwtype zijn.

Het is toegestaan om bepaalde stukken te versterken, te wijzigen of zo te vervaardigen om de prestaties, de ergonomie of de zekerheid te verbeteren.

Het maximum toerental mag gewijzigd worden.

Toerental of ralenti moet zo laag mogelijk zijn.

Handgas is verboden.

Het gaspedaal moet automatisch naar de nulstand komen door een veersysteem.

De tractor moet uitgerust zijn met een ontkoppeling dmv een pedaal, die in staat is de onderbreking te garanderen tussen motor en versnellingsbak.

Een achteruitrijrichting moet aanwezig zijn

Gekoppelde remmen zijn verplicht. Remmen worden gecontroleerd tijdens technische keuring

Batterij moet zo gemonteerd zijn dat ze bij het omkantelen niet op de piloot kan terecht komen. Ze moet bedekt worden met een isolerend materiaal

Batterij sleutel is verplicht

De veiligheidskooi: Er dient in elk geval een veiligheidskooi voorzien te zijn. Deze moet technisch goed geconstrueerd zijn. De veiligheidskooi moet de bestuurder maximaal beschermen bij een aanrijding of bij het omkantelen.

Tijdens de wedstrijd is de piloot verplicht om het dragen van een veiligheidshelm en overall. Ook moet de machine uitgerust worden met veiligheidstoel en veiligheidsgordels. Deze gordels moeten minimaal op 3 of 4 verschillende punten bevestigd zijn.

Het is verplicht voor/achteraan de tractor een stevige veiligheidbaar te voorzien om mogelijke botsingen op te vangen

Alle delen met scherpe punten dienen verwijderd te worden om bandbreuken te vermijden

Voor de wedstrijd is een technische controle verplicht, wanneer een machine niet voldoet kan het geweigerd worden. Na de technische controle is het mogelijk om 2 testritten af te leggen, deze moeten voor 11u gebeuren.

Een piloot kan tegenover een andere piloot geen schade-eis indienen wegens toegebrachte schade.

Vlaggen:

Belgische vlag: start van de wedstrijd.

Gele vlag: gevaar, uitkijken.

Blauwe vlag: er is een snellere piloot achter U, ga aan de buitenkant van het parcours rijden.

Rode Vlag: stopzetten van de reeks, iedereen stopt en blijf ter plaatse staan. Er zal een nieuwe start gegeven worden met de rode vlag.

Zwarte vlag: buitenkoersstelling van deelnemer door de vlag aangeduid.

Zwart-wit geblokte vlag: einde van de reeks.

Verzekering :

De inrichters verzekeren de burgerlijke aansprakelijkheid van de voertuigen tegenover de toeschouwers.

De inrichters voorzien een verzekering die enkel geldig is voor de commissarissen.

De piloten rijden op eigen risico en worden niet verzekerd door de inrichters! Het staat hen vrij een eigen verzekering af te sluiten.

Indien U nog vragen hebt, kunt U ons contacteren

via info@voorjaarsfeesten.be

Voor technische vragen kunt U terecht bij Jeroen Coulier : 0477/644.687